Suomen Hiihtoliitto on käynnistänyt uuden mentorointiohjelman, jonka tavoitteena on auttaa nuoria maastohiihtäjiä ottamaan seuraavat askeleet kohti kansainvälistä huippua. Samalla katse on jo kauempana tulevaisuudessa, sillä ohjelman yhtenä päätavoitteena on rakentaa menestystä kohti Lahden vuoden 2029 MM-kotikisoja.

Kyse ei ole pelkästä harjoittelun kehittämisestä. Uudessa hankkeessa nuoret urheilijat saavat tuekseen kokeneita huippunimiä, jotka ovat itse kokeneet niin arvokisapaineet, menestyksen kuin urheilijan arjen vaatimukset. Tavoitteena on siirtää vuosien aikana kertynyttä tietotaitoa seuraavalle sukupolvelle.

Mentoreiksi on valittu viisi suomalaiselle hiihtoväelle tuttua nimeä: Virpi Sarasvuo, Pirjo Muranen, Aino-Kaisa Saarinen, Perttu Hyvärinen ja Jouko Käsmä. Jokainen heistä tuo ohjelmaan oman näkökulmansa huippu-urheiluun, kilpailumenestykseen sekä urheilijan pitkäjänteiseen kehitykseen.

Suomalaisessa hiihdossa on viime vuosina nähty vahvoja yksittäisiä onnistumisia, mutta samalla kansainvälinen kilpailu on kiristynyt jatkuvasti. Erityisesti Norja, Ruotsi ja Keski-Euroopan maat ovat panostaneet nuorten urheilijoiden tukemiseen jo varhaisessa vaiheessa. Hiihtoliiton uusi ohjelma pyrkii vastaamaan tähän haasteeseen tarjoamalla nuorille urheilijoille henkilökohtaista tukea myös ladun ulkopuolella.

– On hienoa saada mentorointiohjelmaan mukaan tällainen porukka urheilun ammattilaisia. Heidän takana oleva osaaminen ja vuosien kokemus huippu-urheilusta tarjoavat nuorille urheilijoille arvokasta tukea niin urheilijan arkeen kuin uran eri vaiheisiin. Mentoroinnin kautta voidaan jakaa sellaista käytännön tietoa ja näkemyksiä, jota ei muualta voi oppia, toteaa Hiihtoliiton huippu-urheilujohtaja Petter Kukkonen tiedotteessa.

LUE MYÖS: