Nyrkkeilyn raskas sarja koki perjantaina todellisen yllätyksen, kun voittamattomana ammattilaisurallaan pysynyt Oleksandr Usyk ilmoitti luopuvansa hallussaan olevista maailmanmestaruusvöistä. Ukrainan supertähti kertoi ratkaisustaan videolla sosiaalisessa mediassa.

– Haluan luopua kaikista hallitsemistani vöistä, jotta ne tulevat vapaiksi seuraavien jätkien jahdattavaksi, Usyk sanoi videolla.

Moni ehti jo tulkita ilmoituksen uran päättymiseksi, mutta 39-vuotias mestari teki nopeasti selväksi, ettei aio vielä ripustaa hanskoja naulaan.

– Luovun vöistä mutta en lajista, koska viimeinen tanssini on vielä edessä.

Päätös mullistaa raskaan sarjan voimasuhteita. Usyk on hallinnut divisioonaa viime vuosina vakuuttavasti, ja hänen luopumisensa mestaruuksista avaa oven useille uusille titteliotteluille. Samalla ukrainalainen saa vapaammat kädet valita uransa viimeisen vastustajan ilman mestaruusliittojen velvoitteita.

Yllättävä ilmoitus ei näyttänyt olevan kaikkien tiedossa etukäteen. WBC-liiton puheenjohtaja Mauricio Sulaiman reagoi uutiseen voimakkaasti sosiaalisessa mediassa.

– Mikä pettymys, että saan sosiaalisesta mediasta kuulla, että raskaan sarjan mestarimme luovuttaa WBC-tittelin. Tällaisessa maailmassa elämme. Epäilin jopa, että tämä olisi tekoälyvideo.

LUE MYÖS: