© Kuva: Getty Images

Saksalaislehti hävisi oikeusjutun moninkertaista paralympiavoittajaa vastaan – syytti dopingurheilijaksi ilman todisteita

Kuusinkertainen paralympiavoittaja Mikhalina Lysova on voittanut oikeusjutun saksalaislehti Bild:iä vastaan.

Lysova haastoi lehden oikeuteen kunnianloukkauksesta, kun se kutsui häntä ”venäläiseksi dopingurheiljaksi”.

Lehti julkaisi herjaavan otsikon vain muutama päivä ennen viime kuussa Etelä-Korean Pyeongchangissa käytyjä paralympialaisia, kun Lysova oli viime tingassa saanut luvan kilpailla niissä.

– Onko paralympialaissa dopingongelma? Jälleen venäläisiä negatiivisessa valossa, lehti kirjoitti tuolloin.

Jutussa myös vihjattiin näkövammaisten hiihdossa ja ampumahiihdossa kilpailleen Lysovan nimen löytyneen Venäjän valtiojohtoisen dopingohjelman paljastaneesta McLaren -raportista, mutta Kansainvälisen Paralympiakomitean silti päästäneen hänet kisoihin.

Lysova vaati Bild:iä poistamaan verkkosivuiltaan loukkauksia, herjauksia ja panettelua sisältäneen jutun, mutta lehti ei siihen suostunut. Tämän jälkeen venäläinen vei asian Hampurissa oikeuteen ja voitti, jolloin lehti määrättiin poistamaan artikkeli verkosta.

Venäjän urheiluministeri Pavel Kolobkov oli uutistoimisto TASS:in mukaan oikeuden ratkaisuun erittäin tyytyväinen.

– Päätös osoittaa, ettei mikään media voi herjata urheilijoita ilman todisteita. Tällaiset toimet (kunnianloukkaukset) rikkovat rajusti ihmisoikeuksia, Kolobkov totesi.

Lysova voitti Pyeongchangissa yhteensä viisi mitalia – joista kaksi kultaista – maasto- ja ampumahiihdossa. Kaiken kaikkiaan hän on voittanut kolmissa käymissään paralympialaisista peräti 16 mitalia.

Lähde: insidethegames.biz