Entinen olympiapainonnostaja ja lääkäri Anni Vuohijoki saavuttaa perjantaina uuden merkittävän etapin urallaan, kun hän väittelee lääketieteen tohtoriksi Oulun yliopistosta.

Vuohijoen väitöstutkimus keskittyy sairaaloiden laatujärjestelmiin ja akkreditointeihin sekä niiden vaikutuksiin potilasturvallisuuteen ja henkilöstön hyvinvointiin. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että järjestelmät voivat parhaimmillaan lisätä turvallisuutta yhdenmukaistamalla toimintatapoja ja selkeyttämällä työprosesseja.

Samaan aikaan tutkimuksessa nousi esiin myös toinen puoli. Kaikki terveydenhuollon ammattilaiset eivät koe järjestelmiä yksiselitteisen myönteisinä, sillä osa vastaajista koki niiden lisäävän hallinnollista työtä ja byrokratiaa.

– Terveydenhuollossa puhutaan paljon potilasturvallisuudesta, mutta huomattavasti vähemmän siitä, miten turvallisuutta rakennetaan ja millaisia vaikutuksia järjestelmillä on henkilöstöön. Potilasturvallisuutta ei voida kehittää kestävällä tavalla, jos henkilöstö kuormittuu samalla, Vuohijoki toteaa Oulun yliopiston tiedotteessa.

Monille suomalaisille Vuohijoki on tuttu ennen kaikkea urheilukentiltä. Hän edusti Suomea vuoden 2016 olympialaisissa ja saavutti EM-pronssia painonnostossa vuonna 2018. Huippu-urheilu-uran jälkeen hänen urapolkunsa on kulkenut lääketieteen, tutkimuksen ja yrittäjyyden pariin.

LUE MYÖS: