Suomen pika-aitojen kärkinimi Reetta Hurske elää edelleen vaikeaa vaihetta urallaan. Ulkoratakausi on edennyt pitkälle, mutta EM-hallimestarina tunnettu tamperelainen ei ole vielä päässyt kilparadoille lainkaan.

Viime kuukausien aikana Hurskeen tilannetta on varjostanut pitkittynyt terveysmurhe, jonka vuoksi harjoittelu ja kilpailusuunnitelmat ovat menneet uusiksi. Nyt 31-vuotias urheilija julkaisi sosiaalisessa mediassa videon, joka kertoo tilanteesta enemmän kuin tuloslistat.

Videolla näkyy, kuinka Hurske on joutunut vaihtamaan raskaat voimaharjoitukset huomattavasti kevyempiin kuntouttaviin liikkeisiin.

– Miltä tuntuu siirtyä tästä… tähän, Hurske toteaa videolla.

Sen jälkeen hän kuvailee tuntemuksiaan pitkällä listalla.

– Pahalta, surulliselta, vaikealta, epäonnistuneelta, yksinäiseltä, heikolta, ulkopuoliselta, voimattomalta, turhauttavalta, ikävältä, avuttomalta, toivottomalta, stressaavalta.

Julkaisun pysäyttävin hetki nähdään, kun Hurske pyyhkii kyyneliä harjoitusympäristössä. Samalla hän avasi henkistä kuormitusta, jota pitkä kuntoutusjakso on tuonut mukanaan.

– On ollut kyllä tunteita sisältävät kuukaudet. En osaa mitenkään sanoittaa kaikkea sitä, mitä kuluneiden kuukausien aikana päässä on liikkunut, Hurske toteaa päivityksensä saatesanoissa.

Vaikeuksien taustalla ovat jo viime kaudella alkaneet ongelmat. Hurskeen kilpailuvuosi 2025 kärsi merkittävästi vasemman jalan vaivoista, ja vaikka uusi harjoituskausi käynnistyi lupaavasti, ongelmat palasivat loppuvuodesta. Hallikaudella hän ehti kilpailla neljästi 60 metrin aitamatkalla, mutta keväällä tutkimuksissa löytyi uusi huolenaihe.

Huhtikuussa Hurske kertoi sosiaalisessa mediassa, että istuinkyhmyn alueelta löytynyt vaiva osoittautui odotettua vakavammaksi. Myös hänen managerinsa Tero Heiska on myöntänyt tilanteen olleen hankala.

– Harmittavaa, että diagnoosin saanti vähän venähti, Heiska toteaa.

Julkaisuun tästä.

LUE MYÖS: