Suomalaisen yleisurheilun kirkkaimpiin tähtiin kuuluva Saga Vanninen joutui hiljattain tekemään raskaan päätöksen, kun hänen kilpailukautensa päättyi ennen aikojaan. Ratkaisun jälkeen huomio on siirtynyt siihen, mitä seuraavaksi tapahtuu yhden maamme lupaavimman moniottelijan uralla.

23-vuotiaan Vannisen vuosi on ollut kaikkea muuta kuin helppo. Vaikeudet alkoivat jo hallikaudella, jolloin tulostaso jäi odotuksista. Taustalla on ollut pitkään vaivannut olkapäävamma, joka on seurannut häntä jo viime vuodesta lähtien ja vaikeuttanut erityisesti keihäänheittoa.

Tilanne on herättänyt keskustelua myös valmennuksen ympärillä. Vanninen siirtyi vuonna 2024 virolaisen olympiavoittajan Erki Noolin valmennukseen, ja yhteistyö tuotti heti tulosta. Viime kaudella suomalainen nousi kansainväliselle huipulle voittamalla sekä EM- että MM-kultaa viisiottelussa.

Tämän vuoden ongelmat ovat kuitenkin saaneet osan yleisurheiluväestä pohtimaan, pitäisikö Vannisen harkita muutoksia myös valmennuspuolella. Kysymys nousi esiin myös Ylen asiantuntija Jaakko Ojaniemen arvioissa.

– Vaikea tietenkin sanoa. Kyllähän hän teki Erkin kanssa viime vuonna hyvää nousua ja otti ison askeleen eteenpäin, todella lähelle kansainvälistä huipputasoa. Kyllä tuossa on varmasti vielä mahdollisuuksia jatkaa, kun viime vuonna näytöt olivat hyvät, Ojaniemi kommentoi Ylelle.

Asiantuntijan mukaan yhden vaikean kauden perusteella ei ole syytä tehdä hätiköityjä johtopäätöksiä. Vannisen kehityskäyrä on ollut viime vuosina poikkeuksellisen jyrkkä, ja loukkaantumiset kuuluvat valitettavasti monen huippu-urheilijan matkaan.

Ojaniemi muistuttaa myös urheilijan iästä. Vaikka Vanninen on jo saavuttanut kansainvälistä menestystä, hänen parhaiden vuosiensa arvioidaan olevan vasta edessäpäin.

– Välillä mennään ylöspäin ja sitten tullaan pikkuisen alas. Hän on kuitenkin vielä todella nuori urheilija. Hänellä on vielä kymmenen vuotta aikaa kehittyä. Sen suhteen ei pitäisi olla mitään ongelmaa.

LUE MYÖS: